Story of me..just ordinary me...
Life of a mummy, wife ..and whats happening around mamatinie's world ..nothing much though but what the heck.. its my blog world...
Monday, August 01, 2005
Birth...

Every mother has their own birth experience. Susah atau senang terletak pada rezeki masing-masing. And every single birth takkan sama means pengalaman melahirkan anak pertama tak akan sama dengan pengalaman melahirkan anak yg kedua dan seterusnya.

I still remember bila my period lewat 1 day (masa tu just back from honeymoon hehehhe) and aku gatal-gatal pegi beli pregnancy kit kat farmacy ..sajala wonder macamanalah ropa menatang nie.. after read the instructions and aku cuba …the result is positive ! 2 strips! Betul ke aku ni? Baru lewat sehari!

Tapi orang tua-tua lagi cepat sense anything. A week before my beloved atuk ada tanya dgn my mama

“Kau ada menang loteri ke?, dapat bonus ke? Dapat hadiah apa-apa ke?”

mama aku jawab tak ada ..sambil tu musykil jugak kenapa la atuk tanya that kindda questions.

“Aku mimpilah ..nanti ada lah sampai berita gembira nanti"

Bila aku khaborkan aku pregnant barulah mama aku sedar ..atuk aku dah mimpi dulu laaa rupanya mama aku dah nak jadi nenek . Kira menang loteri lah tu heheh..Mama and abah memang excited nak dapat cucu sulung, abah aku sampai level timang kucing kurap kat belakang rumah konon timang cucu lah tu , that’s one of the reason aku nak dpt baby asap!

Sepanjang kehamilan aku, aku tak alami any complications or anything . Cuma at early stage rasa mual-mual and mabuk sikit-sikit and aku atasi semua tu dgn eat lots of fruits especially limau , oren , mangga (yg masak tau) and drink lots of ribena (rasa dia masam kan so hilanglah rasa mual tu ) I tried my best not to eat asam kecut, jeruk etc sbb org kata byk chemicals gitu and it will harm your baby. I read lots of books about pregnancy and keep track on how my body change (selalunya thru website babycenter.com ..very useful!) … kaki makin beso, badan makin berisi, perut makin buncit…dada beso ngeh ngeh (I like! I like! ) and lots of rest.. cepat sgt rasa letih .. cuaca panas sikit mula lah pening kepala ..

Yang aku ingat sepanjang mengandung aku mengidam nak makan persimmon (pisang kaki) mcm nak rak carik kat pasaraya tak ada pulak tp rejeki agaknya last-last dah nak dekat due date tu my boss balik dr business trip kat Uzbekistan balik bawak 2 biji ..alhamdulillah kalu tak meleleh air lior anak aku..jauhnyee laaaa nak beli pisang kaki. Yang lain-lain tu tiap-tiap hari ngidam lain-lain (hari nie nak makan nasik ayam besok nak makan kentaki (sebenarnya nak manja-manja dgn hubby saje nyusahkan dia ehe)



Ikut kiraan doctor my due date is on 10/4 tapi by 6/4 mama aku dah sound

“kau pegi je lah spital …mama takut la kot kang ko rasa nak terberanak mama tak tau nak handle”

Mak aku nie jenis cepat terpanik . Aku pk ok jugak lepak kat wad memandangkan hubby pon shift malam 2 hari kot kang rasa nak beranak tak ada sapa pulak nak bawak gi spital and that day memang hari check –up aku . So pegi lah kami laki bini ke spital nak mintak masuk wad even aku belum rasa apa-apa lg pon masa tu. Lepas check –up dgn doktor and bgtau nak minta masuk ke wad aku tros di bawa ke bilik bersalin. Aik? Aku belum rasa nak bersalin lg bukan masuk wad dulu ke? Bukan kene tunggu contraction dulu ke? Macam-macam aku fikir masa tu. Tapi dalam fikir-fikir tu ikut je lah instructions misi . Ye la dah la first time beranak , this is the first time aku masuk spital. Sepanjang 27 thn idup tak pernah masuk wad lg. Tukar baju pakai gown spital and masuk ke bilik bersalin. Bilik bersalin tu kecik je. Actually bilik sementara nak tunggu bersalin kot. Ada banyak small room, tiap room tu ada 1 katil je muat-muat utk 3 org dlm 1 bilik. So menunggulah aku sorang-sorang kat situ. Then sorang misi tu datang bg ubat berak (masuk kat bontot, sebotol ubat tu ha .. selalu tiap kali org nak operation mmg depa bg this kind of ubat kan? Nak kosongkan perut ) So memerutlah aku kat toilet kat situ ..Lepas tu misi tu suruh baring and buka kaki ..aik? nak buat apa nie? Rupanya misi nak cek bukaan dah berapa cm. Aku belum contraction lg oi aku nak lepak wad je . huwaa..dlm takut takut tu bukak kaki jugak takut punya pasal .. nurse pon seluk lah .. adeyyyyyy mak-mak je tau camana rasa.

Oooo baru 2 cm ..lambat lg nie

Memang laaa lambat lg...aku tak rasa sakit lg.. kalau tau procedure nye mcm nie tobat aku tak dtg sini lg kot dah nak meneran baru aku dtg. So lepas tu kejenye melepak je lah aku kat situ lg tunggu –tunggu and tunggu . Sambil tunggu tu dengar jugak lah bilik depan and sebelah dok tgh layan contraction mcm-mcm bunyik dengar nasib baik lah member bilik sebelah tabah semuanya so depa tak da lah jerit kuat-kuat kalau tak mau aku lari dr situ takut punya pasal. 2 jam lepas tu doktor pon dtg Dr. D (actually aku mintak doktor ppuan but dr tu je yg on duty so terima je lah tak nak byk songel) Dr check bukaan lg . (aii kene seluk lagi iskk)

Hmmmm lambat lg ni.. awak nak beranak hari ni tak ? tp saya check dulu tgk dah ada tanda ke belum ye ...

Sambil menyeluk dengan bestnye

Eh dah ada tanda … aaa kita masuk ubat ye ..

Aku nak tgk apa tandanya doctor tak bg katanya tanda darah dah ada..then dia pon masukkan lah ubat mcm pill rupanya kat tut-tut. (Menurut kawan aku ubat tu adalah utk melembutkan pintu rahim and secara tak langsung mempercepatkan proses bukaan pintu rahim)

By the time pukul 1.00 pm aku dah rasa perut lain mcm …err actually bukan perut.. pinggang rasa mcm lenguh sangat-sangat ini lah agaknya contraction lenguhhh… pastu ilang ½ jam tu dtg balik rasa tu … then ilang.. perut pulak ala-ala period pain .. discomfort gitu… tp aku masih boleh jalan-jalan, pegi toilet, baca paper, intai-intai member senasib kat sebelah ehehe..

3.00 p.m – Dr datang cek bukaan lagi.

Sempat lagi aku sound doktor...

Doktor jangan le seluk kuat sangat...sakit leeeee

Eyy awak nie... ni baru sikit tau..nanti beranak laaagiiiiii sakit... (sambil tu dia tepuk kaki aku ..mcm aw-aw pulak ehe)

Dr decide nak pecahkan ketuban.. aku nak tgk (again heheh) mcmana ropa air ketuban tu ..doktor tak bg ..doktor seluk and mcm ada alat masuk kat tuutt….then debushhhhh keluar air ketuban tu..tak rasa sakit pon masa pecahtu ..sakit lg kene seluk

6.00 p.m rasa tak best tu makin kerap .. nurse dtg seluk lagi (arghh) bukaan masih 3 cm nurse kata by kul 12.00 tgh mlm awak beranak la rasanya nie.. aaaaa lama lagi lee.. nurse tanya nak makan mlm tak, if dah makan mlm tu kena tahan sakit lah sebab lepas makan tak bole mintak ubat tahan sakit kene tunggu 2 jam baru boleh.. lapar punya pasal ok lah nak makan ( even sakit selera makan aku tetap tip-top hehe)

8.00 p.m – Kene seluk lg , bukaan tetap 3 cm .. awat lambat sgt nie..sakit makin kerap , nurse letak machine yg detect baby heart beat and contraction jd aku bole agak bila contraction tu nak dtg based on graph yg keluar.

Wooosshhhh…wossshhhh…wooossshhhhh…woossshhhhhh

Gitulah yg aku dengar bunyi heart beat baby. Rasa tak selesa sungguh , dah lah sakit kat perut penuh dgn wayar nak gerak tak boleh ..nanti heart beat tu ilang.. tertekan sungguh aku.. dlm pada tu sempat jugak aku garuk2 perut aku yg miang tu ..lantak lah..


Dalam pada tu dengar kecoh-kecoh bilik sebelah.. oooo cik kak sebelah dah nak beranak .. aku pon pasang telinga ..byk nurse temankan ..

Ok dikkkkk tarik nafas.. teran..lagi..lagi… teran lagi.. kepala angkat sikit..betulkan position…tarik nafas lagi …terannnnn......terannnnn....good girl ..lagi dik ...sikit lagi.....

Uwekkkkkkkkkkkk

Alhamdulillahhhh…syukur..pandai adik akak nie... dah jadi ibu dah ...

Sambil tu dengar tepukan nurse kat situ..wah bagus betul lah ..pandai sungguh depa bg semangat and suddenly air mata aku pon meleleh jugak tumpang gembira sebab cik kak kat sebelah dah jalankan tugas paling genting as mummy and aku nie tgh tak tau untung nasibnya lg.

2.00 a.m – last-last tinggal aku sorang je kat bilik bersalin…yang lain semua dah selamat bersalin dan dipindahkan ke wad biasa.. mintak ubat tahan sakit dah 2 kali ...tak tahan aku rasa mcm nak patah pinggang... Cek bukaan 4 cm … hmmmm lambatnya... dr decide induce nak cepatkan bukaan …(ubat dimasukkan thru drip , ½ jam kemudian rasa cam nak terkencing..nak gi toilet tak bole.. nurse masukkan tiub kat tut-tut then tros rasa mcm air keluar kat situ , tak rasa nak kencing pun but suddenly kau rasa lega) rasa mcm batang paip je aku ni..masuk air keluar air masuk air keluar air ituuuu jelah aku kira ada dekat 4 botol .. masa ni aku dah tak kisah dah nak seluk ke masuk kan apa ke cucuk jarum ke lantaklah .. cepatlah beranak cepatlah beranak ..tak tahan dah rasanya..percaya tak in between contraction aku baca majalah mangga .. 1 hour per page .. sebab aku dah tak daya semua ayat kursi,fatihah, doa aku dah baca …utk ilangkan bosan ..sambil aduih ..adehhh..oucchh..sambil selak baca gossip artis...konon nak lupakan rasa sakit tu keh keh

6.30 a.m – bukaan masih 4 cm , nurse pon musykil apesal lambat sgt bukaan .. dia urut-urut perut aku .. bg baby turun bawah .. but tak jalan jugak ...contraction selang seminit.. aku dah makin lembik .. hubby nangis tgk aku .mama pon nangis tgk aku .. .aku nangis jugak sebab sakit sgt pinggang sangat-sangat . aku nangis sebab aku letih sangat …nak rest tak bole baru nak ambik nafas contraction dtg lg.. sakit sampai kat kepala wooo…aku nangis sebab aku tgk mak & hubby aku nangis, ish tak tau le nak eksplen .. rasa nak hantuk kepala kat dinding pon ada jugak… masa tu jugak aku pikir wahhhh susahnye nak jd mak … respectnya kat ibu-ibu yg beranak sampai 10 org-15 org …

Late progress ….Your baby dah stress ni..and u pon dah stress ni I think kita operate je lah ..

Dr operate je lah saye dah tak tahan nie.. kalau doktor suruh saya teran pon saya dah tak daya dah nak teran

Memang aku dah lembik sgt time tu mcm kain buruk dah rupanya..nak angkat tgn pon dah tak larat dah tp entahlah kenapa aku mcm konfiden je nak kena bedah …first time masuk wad terus nak kena bedah.. tp alhamdulillah aku tak rasa panik ..rasa tenang je ..sebab aku tak tahan dah rasa sakit tu kot..cepat lah settle…

Before masuk operation theater (OT) nurse pasangkan carterer (betul ke eja nie?...org operate mana bole bangun gi toilet kan)..cukur mana-mana yg patut and bersihkan mana-mana yg patut..maka aku pon di sorong ke bilik OT (mcm dlm cerita tv..aku pandang lampu kat syiling). Kat dalam OT dah bersedia..Dr. D..sorang dr. bius (ppuan), 2 nurse ppuan and sorang nurse lelaki..(hubby tak dapat masuk OT sebab aku dikira emergency operation )..lepas tukar katil …duduk bawah lampu operate tu .. sempat jugak tanya doctor bius kat sebelah aku

Doktor saya nie kene operate nie tidur ke separuh sedar?

Taklah awak akan sedar sepenuhnya sepanjang operation. Pakai bius epidural je..(Bius setempat)...

Mak aii ..kalau aku berani boleh lah aku tgk tali perut aku sendiri kan.Ishh ngeri

Then aku pon disuruh baring mengiring and kerekotkan badan..(ala mcm baby dlm perut ) utk epidural kat tulang belakang.. tak rasa apa-apa pon (based on kawan aku yg beranak depa kata sakit suntik epidural nie) tp agaknya sakit contraction aku still ada lg kira coverlah rasa sakit kene epidural tu . 2 minit lepas tu aku rasa weng ..pening nak muntah..nurse lelaki tu dah stand by dgn besen .. memang pening kot kene bius nie... aku muntah sikit.. lepas tu tak sampai 10 minit doktor tanya

Saya cucuk nie awak rasa sakit tak? Sambil cucuk perut aku ..rasa kene cucuk macam kau rasa kene cucuk dgn pensel ..tapi tak sakit..

Tak ..

OK..kita bole operate sekarang..

So dia pon buat lah keje dia …memang rasa ..tp tak sakit ..rasa mcm org godek-godek perut kau .. tolak sana tolak sini….ada kain halang pandangan aku ke perut.. nak mintak turunkan pon bole..tp aku takut terpengsan pulak kang tgk isi perut sendiri.. so aku pejam mata sambil layan lagu… nak rest sebab aku dah tak rasa contraction lg ..(depa pasang lagu dlm OT nak bg rasa tenang kot) Sambil operate ..doktor nie dok bergossip pasal artis (ceh) aku pasang telinga jugak.


Tiba-tiba aku dengar bunyi

Uwekkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk…

Nampak ada makhluk yg paling comel aku nampak spjg hidup aku kat depan aku ..no blood, putih and bersih (tak mcm yg aku tgk dlm buku)

Boy or girl?

Eh perempuan… aku jawab ..sbb sepanjang pregnant aku rasa mcm nak dapat baby boy .

Maka tepat pukul 6.57 pagi , 7 April 2005 dengan rasminya aku dah jadi mommy..syukur alhamdulillahh .Lepas tu doktor teruskan dengan duti dia ..nak jahit balik operation wound …tolak sana tolak sini perut aku nie…aku rasa sakit .. sakit mcm kene henyak gitu …bukan pedih ..sakit sebab dia tolak aku kuat sgt .. sempat aku soud doktor ..

Doktor jgn le tolak perut saya kuat-kuat sakit leee..

Kejap ye…saya tgh nak susun and masukkan USUS awak nie …..

Mak aii ..diam terus aku …ishhhh kang aku cakap lebih-lebih tak betul pulak dia susun kang …

20 mins lepas tu aku pon disorong keluar ..sempat jugak cium anak aku lg sekali lepas di bersihkan ...and aku pon di masukkan ke wad biasa.. so tidur lah aku tak sedar apa pon lepas tu … then 4 days after aku keluar spital and balik rumah troskan confinement period and menjalankan tugas baru aku...as a mother .

Aku rasa bangga sebab dah merasai pengalaman melahirkan yang selama ni aku dok pikir-pikir sejak dr aku remaja dulu-dulu and it was a tremendous experience cannot describe with words and aku rasa bertuah sbb tuhan bg aku kesempatan utk rasa nikmat melahirlan dan bg aku zuriat yg sempurna and comel. Syukur padamu Ya-Allah. And to hubby , this is your birthday present ~ our daughter Fatini Aisyah
posted by mama tinie @ 11:30 AM  
2 Comments:
  • At 3:15 AM, Blogger Arena said…

    Adehh ngeri lak rasanya..

     
  • At 6:26 PM, Blogger mama tinie said…

    Arena- don't worry bebeh ...once kita tgk je muka anak ...hilang rasa sakit tu .. masa kat spital rasa mcm sakit sgt bcos of operation aku akan berdikit-dikit jalan ke nursery tgk muka baby..tros hilang rasa sakit tu ..baliknya bole jalan laju sikit ..

     
Post a Comment
<< Home
 




Diri Saya

Name: mama tinie
Home: kolompo, muslim, Malaysia
About Me: a mother of a beloved daughter, a wife on an IT crazy, devoted daughter to a lovely parent, one crazy sistah, one sincere friend (trust me!)
See my complete profile

Sebelum Nie
Lama-Lama Nyer Citer
Sembang Sembang

BLOGGER

Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Selalu Singgah
Tempat Selalu Lepak
Lenlain

BLOGGER

BLOGGER