Story of me..just ordinary me...
Life of a mummy, wife ..and whats happening around mamatinie's world ..nothing much though but what the heck.. its my blog world...
Thursday, January 04, 2007
HAKU HAKHIT HIHI
First sekali aku ucapkan Selamat Tahun Baru 2007. Azam baru? Biarlah aku simpan utk diri aku sendiri . Terlalu peribadi utk aku ceritakan . Cewah . Azam aku sangat simple tp sgt susah utk di capai .. kira life time punya azam lah ... bawak sampai ke mati eheh (clue lagi kekekek). Azam yg lain yg aku boleh bgtahu .. aku nak belajar kraf tangan ke masak ke buat cupacakes ke (teruja tgk cupcakes yg arena beli) yg boleh aku jual kat kawan-kawan boleh tambah pendapatan. Konon laaaa.. but wish me luck muehhehe.. lg satu nak kuruskan badan .. tp ni dah banyak tahun dah gagal muahahha...

Tahun Baru kali ini aku sambut dengan penuh kepayahan dan kesakitan. Nak tahu kenapa? Aku sakit GIGI. Huwaaaaa... I really hate it. Sebab … AKU TAKUT PERGI DENTIST !.. cakap lah aku pengecut ke apa ke … aku tak kisah but aku paaaaaaallliinngggggg tak suka pegi dentist.. aku sanggup sakit beranak dari pergi dentist.. huwah (till to that extend..haa hambik ko) …

First day sakit gigi – malam raya … sanggup tahan lagi tu .. nak gi dentist pon tak boleh ..dah tutup … aku sakit sebelah malam .. tak pe boleh tahan lagi 3-4 hari sampai klinik bukak ni .. too bz helping mama pergi pasar beli ayam, sayur bla-bla –bla… nak raya laaa katekan …so tidak le terasa sangat denyutan gigi ku itu..

Second day sakit gigi – Mula berdenyut kat pipi .. getting worse ..mula selongkar kotak ubat (my “compilation” of ubat-ubatan ) – jumpa ubat tahan sakit (actually for my period pain – blasahhh je labu..sebijik? tak cukup …2 bijik baru legaa..Makan? blasah jugak .. tapi aku makan tanpa perasaan..kira-kanan –kiri-kanan masuk gol…sedap ke? (makcik aku tanya) …ntah ..blasah makan je hahhahah

Third Day – Lagi teruk …berdenyut sampai bahu aku sengal..kepala aku sakit .. telinga aku bengang … mula nak marah semua orang.. gi dentist..tak bukak lagi … cepat laa bukak klinik ni … pleaseeee (eh bukan aku takut gi dentist ke ?) …gi farmasi cakap kat budak farmasi .. carikkan akak ubat tahan sakit gigi yg paling kawww sekali … … makan sabijik lega terus.. . kalau aku tau awal-awal lagi aku dah carik ubat ni ..

Fourth day – klinik bukak … mak oi berdebar betul lah .. seumur hidup tak pernah cabut gigi lagi ni (gigi susu takyah kira lah ) ..dulu masa kecik2 pakcik aku ikat gigi aku dgn tali then dia sentap je .. terel tak ) . Gi ngan hubby … nyampes betullah hubby nie.. org dah le berdebor-debor nie.. dia gi takut-takutkan aku .. debik baru tawwww.. tunggu punya tunggu sampai jugak giliran aku .. check sana check sini ..ketuk2 gigi aku ... kak ... gigi akak nie kuat lg ( tak ada lubang sebenarnya.. tapi sebab tampalan tu dah terlalu lama.. kita makan makanan panas-sejuk-panas-sejuk so effect kat saraf.. so megikut explaination doktor aku ada 2 options :-

i) Cabut gigi – kos RM 60.00 – pro. : murah cons : oleh sebab susunan gigi aku atas bawah rapat .. kalau cabut geraham besar aku ni gigi geraham atas yg partner dgn gigi aku yg hilang tu akan turun sedikit (coz takda penahan) .. so makanan akan berkumpul di situ .. lama-lama boleh berlubang ..utk elakkan benda tu terjadi kena buat breech which is gigi bersebelahan dgn yg dicabut tu akan dipotong sikit sebelah kiri sikit sebelah kanan sikit jadilah satu gigi ...lekat lah in between dua gigi tu .. sebelah potong dah RM700, 2 gigi dah RM1,400.00 mahal beb.. lagi satu aku memang TAKUT cabut gigi (admit je lah)

ii) Buat root canal (which is tampalan lama dia bukak , letak/cucuk ubat kat saraf bg mati .. gigi tu mati then tampal dgn special simen so tak da lah rasa sakit tu ) – kos RM500.00 (3 sesi rawatan)- pro : gigi tu dapatlah di selamatkan . gigi tu akan remain kt situ takyah cabut ,tak de lah lohong kat situ and tak effect gigi atas. Cons : mahal, mahal, mahal ...gigi tu tak akan sekuat gigi yg hidup so kena hati-hati if terserpih kena buat crowning (atas gigi di tampal dgn benda yg keras ) duiiitttt laaagiii..and even tak cabut still sakit jugak buat root canal tu ( aku tanya org yg pernah buat laa) .. aku bleh tanya kt doktor tu .. dik , I have stoopid question ...sakit tak buat root canal ni .. dengan sengih-sengih dia kata alaa kak dah cucuk bius dia buat apa pun tak rasa pa pe kak .. yolahhh ekau doktor mestilah ekau cakap mcm tu.


So pikiaq punya pikiaq aku try second option, mahal sikit lah tp aku sayang gigi aku lagipun mcm tak syok je nak ngunyah kalau tak ada geraham besar tu ..aku kan kuat makan muahahhahaa.. insyaallah bila dah dapat bonus bln 6 (KALAU ada laaa) aku buat crowning terus.. boh warna emas ke silver fuhh bersinar-sinar. So wish me good luck. Hopefully aku tak sepak doktor tu masa dia buat kerja … uhhh berdebor nak tunggu Selasa ni . Btw aku bukak wiki so mcm ni lah depa akan buat kat gigi aku tu ...

Btw.. u all cabut tak wisdom tooth (gigi bongsu) ? Kalau dia tumbuh vertical kena cabut kan? Adoiiii lah ..



Root canal (Rawatan akar gigi)

Crowning

Labels:

posted by mama tinie @ 11:46 PM  
3 Comments:
  • At 12:18 AM, Blogger Arena said…

    babe,
    aku sekarang rajen siot pergi dentist.. pergi buat scaling every 6 months. sebab dah jumpe dentist yang gentle..

    aku pon ingat nak pergi cooking coursela babe.. hahahha

     
  • At 12:21 AM, Blogger mama tinie said…

    aku join...jom belajar masak sesame kekekke

     
  • At 5:46 AM, Anonymous Anonymous said…

    kak, gigi saya pun tgh sakit nie. nie dok duduk kat pc jer cari petua hilang sakit gigi. last last jumpa gak. ambi garam, masuk dlm gelas tuang air then pakai kumur, sakit mmg bekurangan tapi still sakit lg kat bahagian urat.penin kepala sebab besok nak gie dentist. tadi aku pegi pun dah nak pengsan takut tgk budak nangis takut cabut gigi. nie aku yg kena nanti. apa boleh buat. terima jer la

     
Post a Comment
<< Home
 




Diri Saya

Name: mama tinie
Home: kolompo, muslim, Malaysia
About Me: a mother of a beloved daughter, a wife on an IT crazy, devoted daughter to a lovely parent, one crazy sistah, one sincere friend (trust me!)
See my complete profile

Sebelum Nie
Lama-Lama Nyer Citer
Sembang Sembang

BLOGGER

Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Selalu Singgah
Tempat Selalu Lepak
Lenlain

BLOGGER

BLOGGER